Washington DC 30 oktober

Uppstigning 05.30. Bilen rullade mot Washington DC runt 7.00, snön låg kvar på marken och solen var på väg upp, ljuvligt vackert. Kom fram strax efter 9, flera gator var avstängda vilket visade sig vara pga av ett marathonlopp, skit kul att se :) Vi började med Holocaust memorial museum som handlar om förintelsen, mycket intressant. Fortsatte den underbara dagen med att vandra runt lite överallt, besviken över att inte Obama vinkade åt mig när vi var utanför Vita Huset... Runt 15 kom vi till tågstationen, tåget till Chicago skulle gå 16. Vi hade skrivit ut biljetterna och allt men så kom det upp att vårt tåg var inställt. Så jävla tur att Sue&Gene inte hade sagt farväl än. Tåget var instället pga. stenras så nu sitter vi hemma hos dem i PA igen. Nytt tåg går imorgon igen om det går väl denna gång. Jag är inte bitter för det inte, trivs som fisken i vattnet här. Sitter i soffan framför öppna spisen och tvn och myser nu. Tack för mig

"mitt" rum är så mys!!!

Pennsylvania 20-29 Oktober

Har varit lite dåligt med tid för uppdatering då vi har hälsat på min släkt som jag aldrig träffat förut! Vi blev upphämtade på Lancaster tågstation av Sue som är dottern till John & Carolyn som vi har bott hos. John är 88 år och Carolyn är 85. Får väl försöka sammanfatta våran vecka här lite kort och med lite av vad vi sysslat med och med massa kort..

Pennsylvania är hur vackert som helst. Det är en massa landsbygd där man ser folk som arbetar med häst och vagn, precis som man sett på gamla filmer typ. Det är massa amish folk överallt, och mennonite folk. De åker buggy överallt (buggy är en vagn de har bakom en häst), de får inte köra bil, inte cykla osv.  Ganska fränt att möta häst och vagn på vägarna där man åker bil.
Jag har varit chaufför under tiden här när vi åkt bil med John & Carolyn, har kört deras gamla mercedes, ena är 20 år och den andra är 30 år gammal. Förra söndagen var vi med till kyrkan (de går till kyrkan varje söndag och så ber de bordsbön), John presenterade oss i mikrofon för cirka 300 personer, sen kom det fram massa och pratade med oss och tyckte det var häftigt att vi var från sverige.. John har tagit oss uppe i bergen, vi har varit på häst/ko aktion, hälsat på tre av deras barn & familj mm.. Vi har sovit över hos  Mark & Luanne, varit till Cabelas i hopp om att hitta kikarsikte till mitt gevär. USA använder dock inte samma strl på linsen som vi i Europa gör så blev inget med det. Sen följde vi med Luanne och körde zumba. Så har vi hälsat på Dan & Diane. Sönderna och barnbarnen är jägare också så det har varit kul och sett lite hur de jagar. Just nu är det hjort säsong och de sitter uppe i träd med pil och båge. På kvällarna har vi spelat ett kortspel med John&Carolyn, hand and foot, Jag och Carolyn var team Sweden och Frida och John var team Amish, team sweden vann alla gånger utom en!
Imorse när man vaknade upp så snöade det. Vi käkade frukost och drog iväg för shopping. Det blev typ kaos ute på vägarna, nu är allt helt vitt ute, några månader tidigare än vanligt haha! Vi sover nu hos Sue i två nätter, älskar deras hus!!! Och deras grannar är amish, första gången vi gick över till dem bakade hon kakor till oss, och igår fick vi åka buggy, hur goa som helst!
Sue har precis hjälpt mig att packa allt i zip-påsar, mkt bra. Imorgon bär det av till Washington DC och sen går tåget mot Chicago.

New York 19-20 oktober

Igår träffade vi Virre & Camilla vid American Museum of Natural History. Det var så jäkla stort så vi gick runt därnågra timmar, intressant!
Sen käkade vi lite lunch innan jag Frida och Virre gick till madame tussauds. Det var fyra våningar med vaxdockor, så gick vi på filmen Happyfeet i 4D, skoooj !
Klockan hade slagit 18 och jag och Frida var lite sugna på shopping, slutade med att vi tappade bort varandra på forever21, tre våningar åkte vi upp och ned och letade efter varandra. Tillslut pratade jag med några vakter och jag skulle få låna deras telefon för att ringa Frida (jag har ingen med mig). Men hade inte hennes nr med mig... De tyckte att jag skulle åka tillbaks till hotellet. Utan karta begav jag mig till subwayen, frågade mig fram och hoppade av på ett ställe jag kände igen. På hotellet visade sig att Frida inte var.. Satt i receptionen och väntade på henne i ca 1h innan hon dök upp. Det visade sig att hon hade satt sig vid en stol vid provhytten för att vänta på mig, inte lätt för mig att inte hitta henne då! Det sluta lyckligt och alla blev glada!
Runt 20.30 gick jag och satte mig på starbucks för lite kvällskaffe. Frida var trött så hon stannade kvar och på rummet. Träffade på Aric, som jag och Jennie träffade på Gili Air också:)
Just nu sitter vi på ett tåg som tar oss från New York till Pennsylvania. Bussen skulle ha tagit 6-8h medans tåget bara tar 2.40h. Skit sköna stolar, känns som en säng! Ringde till mina släktingar förut och sa att vi kommer. Deras dotter skulle möta upp oss vid Lancaster tågstation=)
Nu tackar jag för mig. Massor av bilder kommer nu

New York 17-19 Oktober

New York

Nu var det dags att börja blogga igen. Denna gång befinner jag mig i USA! =)

När vi väl var framme i NY efter missat plan och annat krångel så vände våran otur... När vi var på väg från flygplatsen till airtrain så satt det en man i en buss och frågade vart vi skulle. Då sa vi vägen så erbjöd han oss att skjutsa oss till tunnelbanan. Det tackade och bockade vi för. Han körde bara mig och Frida med sin stora buss i ca 1h, som annars skulle tagit oss kanske tre timmar med massa byte till buss och krångel. Vi kom fram till vårar hostel och kom i säng runt 22, då var det exakt ett dygn sedan vi åkte till Arlanda.

Igår morse gick vi till ett mysigt Café för frukost. Där fick vi tips från ännu en trevlig man att han tyckte vi skulle ta en promenad över Brooklyn Bridge, mycket mäktigt!  Runt 10.30 kom Virre & Camilla och mötte upp oss vid 23 St, vi följde med till deras lägenhet en sväng innan vi begav oss ut för att se New York. Vandrade mot Times square, Cantral Park och på eftermiddagen/kvällen tog vi South Ferry över till Staten Island. Då fick vi se över hela Manhattan både i ljus och mörker, åkte förbi Frihetsgudinnan också. Haft en solig och varm dag, mycket mysigt:)

Nu sitter vi på starbucks och käkar frukost. Regn idag.. inte okej!

Här kommer lite bilder!

/ EE

Underbar amerikans man

Min lilla säng i vårat bås