31 mars, Perhentian island

Hejhå hejhåå vi solsken äntligen fååå!

Denna dag startade då Jennie vröla ut ett glädjeskrik, ÅÅÅH det är sool ute Evaaaa! Jahopp då var det dags att gå och käka frukost i vanlig ordning, denna gång med utsikt över horisonten, så underbart! Vi gick till den lilla stranden som ligger vid vårat hotell och var där någon timme innan vi käkade lunch! Sen gick vi bort och kikade vid longbeach, la oss på en varsin solstol och slocknade där några timmar, göttt! Nu på kvällen har vi bara ätit middag, vandrat lite på stranden samt haft en jätterolig tandborstning =D Imorgon håller vi tummarna för sol igen! Pöss&kram från osss!

Har vi kanske fått lite solsting idag? Det är faktiskt inte utsidan som räknas, det är bättre att ha kul i livet;)

PS: NADIA, om du läser detta, skicka över din blogg då, allt försvann igår!

30 mars, Mot Perhentian Island

We survived!!

Klockan slog 06.50 och alarmet ringde i vårat lilla fängelse till rum. På kvällen kryllade det av småkryp men vi hade lyckats spruta spray och borstat bort alla tydligen för när vi vakna var de borta, tummen upp! Vi drog och tog oss en donken frukost, blev en egg MC muffin som var helt ok, här kan de dock inte göra kaffe, katastrofalt =( Sen rullade taxin 8.20 mot Kuala Besut där båten till Perhentian Island skulle gå ifrån. Där trodde vi såklart att speedboaten skulle gå snarast men vid kl 11 började vi bli otåliga, tog oss då en bananpannkaka och väntade på bättre tider. De sa hela tiden att det var för höga vågor för att åka men att vi ändå skulle vara kvar. Folk började beställa resor till andra ställen i malaysia för de lät ibland som att de inte alls skulle gå idag, folk hade väntat några dagar redan. Runt 13 gick vi och beställde mat med några finnar vi träffade och helt plötsligt skriker han som skulle köra båten : SKYNDA ER, VI ÅKER NUUUUU! Alla började springa och vissa som hade beställt resor hade tur att deras bussar ej gått ännu. Vi var väl förberedda på att det skulle vara höga men jag kan lova er att vi ska vara glada att båten inte sjönk!! Jennie kolla aldrig frammåt medans de andra gjorde de. VI skrek som tusan, båten FLÖG ca 2-5 m ÖVER ytan. Sinnes sjukaste båtturen någonsin. När vi kom i land vid Coralbay så apploderade alla och alla var lite skakis! Vi förstod först efteråt att båtgubbarna smugglade över oss, eftersom att man vanligtvis ska betala skatt vid myndigheten där det stog ca 30 pers som betalat i kö. Det vart alltså så snabba ryck för oss att komma till båten eftersom att myndigheten inte var där just då.

Vi gick direkt till ett ställe som heter Shari-la och fixade rum, väldens lyxhotell, men inte dyrt för vårat rum. Vi prutade ner ett rum som de först sa 230 ringgit/natt för till 50 ringgit/natt, vi kan vi! =) Dock utan badrum så vi fick ta en iskall, uppfräschande dusch. Åt både lunch och middag med finnarna idag och det var trevligt, men middagen var framförallt SJUKT god! Så nu har regnet börjat igen, då slår vi oss ner i lobbyn bland massa annat folk och fikar och myser. Snälla, lite sol imorgon tack!

28-29 mars, Langkawi/Kota Bharu

HEJ! :)

Efter ännu en skön morgonpromenad satte vi oss för lite välförtjänt frukost och då började regnet. Skönt tänkte vi, som ändå skulle packa o greja. Vi gick över till Gecko House och hängde med Frida & Jouline i några timmar där de vart lunch, kaffedrickande och kortspelande. De där med sol var ju ingenting att sukta efter, vi börjar få en vardag med regn,regn,regn. Så nu är solsuget högt! Vårat intryck av Malaysia började bra i Langkawi där vi hade riktigt trevligt me våra nya svenska vänner. De enda krånglet var väl maten, och det har hållit i sig sen vi åkte!

Vi bestämde oss för att ta oss vidare till Kota Bharu igår och turen började med en blöt liten springtur till taxin, en stressig jakt på färjebiljett och ett jävla krångel att hitta någon buss till oss. Tillslut skjutsade en busschaffis oss själva i sin stora dubbeldäcksbuss en timme till Alastar, där vi skulle beställa kvällsmat innan bussresan. Som tur var fanns det en gäst som snacka både malaysiska & engelska så han fick översätta menyn & beställa våran mat eftersom servitrisen inte förstod ett ord. Vi slog oss ner på bussen och fick till vår stora glädje "liggstolar" vilket gjorde oss nöjda, ända till nästa stopp då de hoppar på folk som ska lägga ner sina stolar på våra... 18 grader och trötta gör inte oss till världens roligaste tjejer ;) Tillslut somnade vi iallafall och var framme i Kota Bharu ca 05.40, där det regnade - kors i taket! ;D

Fick beskrivning till vårat hostel som låg ca 50 m bort och gick för att få ett rum. De fixade vi utan större svårigheter och tillslut kunde vi lägga oss och sova lite till, eller ja...till 13.00 ;) Nu var det dags för frukost och eftersom dom här jävlarna bara äter ris till frukost fick vi gå lös på en fruktmarknad, hoppa in på ett café och skära upp våran egen fruktsallad! hahah, vilken dag. Till råga på allt var vi på en matnattmarknad där vi såg massor av råttor stora som katter, höll på svimma! Hatar dom där krypen... Vi frågade oss fram efter frukost som vi kan äta, bad om frukt, yoghurt och smörgås och då fick vi till svar att McDonalds frukost nog är det bästa alternativet för oss - suck... Hoppas på bättre käk på Perhentian Island dit vi precis köpt biljett, ni önskar oss väl lycka till ? ;)

Träffade denna muslimska tjej som var jätteförvånad över hur "unga & långa" vi var... hon vart lite småkär i oss och ville byta till sig mina blå ögon ;) Hon krävde två kindpussar från oss innan vi fick lämna henne, hahah.

27 mars, Langkawi

Efter regn kommer.. SOLSKEN!

Efter en timmas skön morgonpromenad på stranden käkade vi frukost på hotellet. Helt plötsligt ser vi en man som håller i en orm, vi blev helt illamående och började nästan skaka, hemskt. Vi har nu sett att den bor här på hotellet, fast i en bur som tur är.. USCH!!!! Runt 12 drog vi och hyrde bil med Frida & Jouline. 100 kr för fem timmar! Efter inte ens fem minuter på våran resan blev vi stoppade av polisen, som tur var hade Frida med sig körkort osv;) Sen fortsatte vi och efter att vi kört lite vilse så kom vi fram till cabel car där vi var nyfikna på vad det var. Det var en gondol som tog oss lite dryg 700 möh. Vilken jävla utsikt, skit fint! Sen stannade vi och käkade och forstatte våran lilla biltur runt hela Langkawi. Vi kom 7 min innan bilen skulle vara inlämnad och halvtank var kvar, lyllos nästa som ska hyra den bilen ;) På eftermiddagen drog vi och la oss vid en pool på ett lyxhotell, sen somnade vi på stranden i solnedgången, mysigt=) På kvällen har vi käkat, hängt med Frida och Jouline vid deras boende "Geckohouse" följt av lite häng på en mysig bar vid stranden "Babylon" =)

Tack och bock för oss, snart är det läggdags =)

Hälsar så mycket till Farmor Barbro på födelsedagen & hoppas den varit bra! :)

26 mars, Langkawi

Regn & rusk

Även denna morgon väcktes vi av ljudet av spöregn! Vi gick upp runt nio och gick utanför våran dörr ca 10 meter där frukosten serverades - mjölk m cornflakes, banan, toast, kaffe och te, helt ok =) Sen satte vi oss inne på rummet och slöa eftersom vädret inte var okej.. Runt 12 gick vi och lämnade in tvätt och så drog vi bort till en taxfree. Där stötte vi på Frida och Jouline och så beslöt vi oss för att dela en taxi till ett annat shoppingställe ca 30 min bort. Där var vi hungriga och fick oss en varsin stekt nudlar med kyckling(ben och kotor), inte så gött.. resulterade i att vi shoppade massa choklad på taxfreen så åt vi tills vi mådde illa. Tog oss en timme promenad på gatan och stranden. Sen har vi bara tagit det lugnt på rummet. Vi ägnade kanske en timme åt att försöka jaga ut en pytteliten geckoödla som har bott i vårat rum sen vi kom, vi lyckades inte komma åt den lilla rackarn. Vi sopade golvet och beslöt oss för att möblerade om lite, vi är ju vana med att sova brevid varandra så nu har vi dubbelsäng återigen :D Drog ut och käkade på samma ställe som igår. Vi tog en sweet and sour m kyckling & caschew, äntligen nått gott i magen =) Denna kväll är det tvärtom mot igår, nu ligger Jennie här brevid mig och sover med en bok i handen! Ska också ta natten nu!

Hejsvejs

Jennie somnade såhär, haha

24-25 mars, Koh Lipe - Langkawi

Tjo!

Igår vaknade vi upp av lite solsken så vi tog oss en promenad runt ön innan vi slog oss ner för frukost. Har kommit fram till att våra vanor ska bli bättre än vad dom är just nu. Efter frukosten la vi oss direkt på stranden, somnade & brände oss så när vi gick för att käka lunch började regnet igen. Då fick vi uttråkningshets och körde styrka på rummet, Eva mer ihärdig än fröken S i vanlig ordning ;) Kvällen bestod av massage & käk med trevligt umgänge!

Idag vaknade vi däremot av spöregn och nu jävlar ville vi åka ifrån Lipe fortast möjligt!! Käkade frukost och begav oss bort till Sunrise stranden där vi lämnade lite grejer som ska hem till Sverige, tack Katja & Jessica! Sen plaskade vi vidare i vattenpölarna och bokade en biljett till Langkawi. Efter det åt och väntade vi i princip på att båten skulle komma, vilket den gjorde och vi stack 16.00. Kom fram ca 19 malaysisk tid & åkte direkt till Immigrationsverket för stämpel och sånt där trams. Tog ut pengar och åkte till ”stan” där vi hittade ett boende på Sweet Inn tillsammans med två svenska tjejer som vi träffat på båten, vi fick dom två sista rummen – tur! Vi gick ut och käkade och strosade runt på gatorna innan vi gick till rummet för en efterlängtad dusch, och som ni ser folket – internet på rummet! Nu har vi precis skypat lite så det är nog dags för natta, klockan är 02.55 =) Uppstigning sker klockan 8 då vi ska ge hotellfrukosten en chans, gratis är...gott? Hoppas!
Hörs imörn!

23 mars, Koh Lipe

Hej! =)

Imorse vaknade vi upp till en mulen himmel så vi snoozade till 10 innan det var dags för frukost & stranden. Vi tog varsin solstol och slocknade direkt. Sov ca 2 timmar innan regnet kom, då sprang vi upp och åt lite kycklingsallad till lunch – mums. Sen var det dags att ge stranden ett nytt försök men fasen, regnet vill inte ge sig!! Fruktansvärt tråkigt faktiskt, så nu är vi lite smått uttråkade då det verkar vara som bäst att vara här när det är fint väder... vi gick in på rummet och läste vilket ledde till att Jennie tvärdäcka igen och Eva vart uttråkad så hon gick ut på en långpromenad och kikade runt på ön. Sen väcktes jag av att hon och Katja kom in på rummet och så bestämde vi alla att vi skulle ses ikväll och spela kort & umgås, trevligt! =) Så nu ger vi oss iväg för middag och mysigheter! Ska kolla lite färjor över till Lagnkawi, och hoppas att vädergudarna vill vara med oss däråt istället =)

Puss&Kram

Efter en vattendusch lär man sig att sluta dyka in ovälkommen & jamandes ;)

22 mars, mot Koh Lipe

Hej!

Klockan ringde 06.00 och vi steg upp, plockade ihop grejerna & gick ner till receptionen där vi fick kaffe och banan m. Yoghurt. När minibussen rullade in fick vi säga adjö till våra nya vänner och så började resan mot Koh Lipe. HERREGUD vilken resa... livsfarlig busstur med stopp x2 för att byta buss, då träffade vi på två svenska tjejer som skulle till samma ställe som oss, och ingen av oss alla var speciellt överraskad över resans alla konstigheter. När vi kom fram till Satun kom det en thaitant i rosa kläder och skulle följa oss till rätt båt, så efter lite springande och flängande hit och dit kom vi tillslut rätt. Speedboaten vi skulle ta åkte klockan 12 och var minst sagt PROPPfull, de är ju onödigt att folk sitter säkert liksom ;) Båtresan skulle ta ca 1,5 timme men tog 2,5. Vi satt längst fram bland alla väskor som 4 tattarungar klättrade runt på och efter många klagomål från oss hungriga, sletna tjejer kom vi tillslut fram till Koh Lipe. Det första vi då såg var karlskogatjejerna som göttade sig på stranden - vilket jävla sammanträffande...så vi tog en lunch med dom och pratade massa om ön innan vi gick för att leta boende. Fick ett rum för 500b/natt, ganska fräscht! Det har regnat sen vi kom hit vilket är jävligt trist...så nu ska vi käka lite och försöka dra ihop en spelkväll nånstans!

Ha de bra med er =) KRAM

21 mars, Krabi

Hej! :)

Imorse tog vi en promenad till samma frukostställe som igår så vi kunde få lite hembakat bröd ;) Eva tog en ost&skinkomelett till & jag tog ett kokt ägg, smaskens! När vi kom tillbaks till hotellet åkte vi ut på äventyr med Chaivat och Boss :) Dagens besökta platser blev Hotstream/Hotspring - ett vattenfall med löjligt klart & varmt vatten - en utomhusjacuzzi gjord av naturen själv, riktigt skönt var det! Efter lite lunch som bestod av kycklingspett & sticky rice åkte vi vidare till Blue Pool som låg 1400 m in i skogen, och på tillbakavägen stannade vi och badade i Crystal Lagoon. Hur fint & fränt som helst faktiskt, dit skulle vi aldrig kommit om vi hyrt moppe ;)

När vi badat och lekt färdigt började det åska och spöregna så medan det var lite uppehåll stack vi till bilen som tog oss till Ao Nang Beach där vi åt seafood. Har smakat snäcka & bläckfisk, vi tyckte mest det var läskigt... käkade friterade & vanliga jätteräkor och fisk, det var gott! Chaivat har även idag bjudit oss på ALLT, vilket vi såklart uppskattar samtidigt som det känns jobbigt, vi fick efter många om och men iaf ge han en liten slant. När vi kom hem var vi ganska så frusna efter allt regn och ac:n i bilen så då tog vi oss varsin varmdusch, sjuuukt skönt. Sen har vi bara softat och varit och köpt en rockring till Boss så han ska komma ihåg oss när vi åker härifrån ;) Solsidan nästa, klart slut!

Efter tre dagars flängande utan solning är det dags att åka vidare för att steka på Koh Lipe!

20 mars, Krabi

Tjenispenis

Imorse tog vi oss en promenad innan vi tänkte käka frukost på hotellet. När vi väl skulle beställa så sa hotellägarn att han kör oss till en bekant istället. Vi hamnade på ett skit mysigt ställe där de gjorde allt från gruden, så goottt! Blev fruktsallad m yoghurt o musli för Jenzan och gröt för Evis plus att vi käkade hembakatbröd med hemmagjord jordgubbssylt. När vi skulle betala så sa hotellägarn som vi åkte dit med att det redan var klart, jahopp tänkte vi.. När vi kom tillbaks så var tanken att vi skulle hyra moppe idag och se oss omkring. Hotellägarn (glömt vad han heter) föreslog att han och hans son skulle skjutsa oss till Tiger templet men när vi kommit en bit på vägen så sa han: förlåt, glömde att säga att ni måste ha med er tennisskor, så vände han hem och så hämtade vi dem. Det var vi väääldigt tacksamma för, vi gick nämligen 1237 trappsteg, fyfan va jobbigt det var, men vilken utsikt över hela Krabi vi sett! Såg även apor som var överallt där=) Efter det följde vi med till ett stort shoppingcentrum där vi två shoppade lotion, fotfil, nagelack, cashewnötter, allt detta för ca 100, medans de slog på stort och köpte ett pingisbord! Så på eftermiddagen har vi hjälpt till att bära upp det till andra våningen och så har vi spelat med lillkillen =)

Nu på kvällen gick vi till stället vi käkade på imorse för vi såg att de hade tacos för ca 25 kr, men de hade stängt, så vi tog oss lite kycklingspett och padtai på nattmarknaden istället. Sedan mötte vi upp mannen igen vid ett massageställe, men de skulle precis stänga, så vi åkte runt lite här i krabi och hittade tillslut ett som var öppet och där tog vi tre oss varsin fot/ben massage! När vi hade betalat så frågade han om vi hade 10 bath, va tänkte vi.. då fick vi pengarna tillbaka så bjöd han oss på det också.. vi är helt chockade hur trevliga dem är. Han sa att han gillar när hans gäster är glada – jotack, haha!

Imorgon ska vi åka på äventyr med han och sonen, sonen älskar att vi vill hitta på saker med dem, så söt! Tror det blir ett vattenfall och så skulle han visa oss den bästa seafooden, ska bli skoj =)

19 mars, PhiPhi - Krabi

Hej sega,trötta, grymma lördag!

Gårdagens fest var riktigt rolig. Vi mötte upp några karlskoingar, satt nere på stranden och kikade fireshow, dansade mm. hela natten lång. Klockan 03.45 sa jag till Jennie att det nog var dags för oss att gå hem eftersom att jag skulle dyka på morgonen. 06.45 ringde klockan och vi visste knappt vart vi skulle ta vägen.. men vi var nere vid Island divers 07.30 som vi skulle. Det var två grupper på den speedboat vi åkte med, fyra i varje grupp. Jag dök med en svensk tjej som hette Emilie, kom från Sthlm men har släkt i Karlskoga, va världen är liten...! Nog om detta, nu ska ni få höra på nått grymt!

Första dyken gjordes vid Loh Bida Nok. Efter ca 10-15 min så visade instruktören att vi skulle kolla uppåt, där ser vi en valhaj på 8 meter. Kändes som att man såg på film typ. Simmade bara någon meter ifrån den och den var kvar väldigt länge. Såg den även ca 15 minuter efter igen (kan ha vart en annan). När vi kom upp till ytan var istruktören helt galen, skrattade och skrek typ. Han har jobbat där i fyra år men aldrig dykit med en valhaj. De sa att se en valhaj är som att vinna på lotto. Den andra gruppen hade missat valhajen totalt. Så min grupp var jäkligt glada! Vi käkade lunch vid Maya bay innan vi drog vidare till Loh Bida Nai där andra dyket gjordes. Denna gång såg jag ingen mäktig valhaj och ingen sköldpadda. Såg många coola barracuder, lionfish, moray eels, trumphet fish, putterfish, boxfish och mycket mycket mer. Är så glad att jag gjorde två dyk på Phi Phi, var verkligen skillnad från Koh Tao. Mycket finare korallrev och fiskar på Phi Phi!

Nöjda och belåtna tog vi färjan vid 14.30 över till Krabi igen. Där ringde vi de som hade ”boss & benz house” och de sa att de kommer och hämtar oss direkt. De hade köpt bananer till oss för att vi ville ha de till frukost sist. Väldens sötaste familj! På eftermiddagen har vi bara slöat, varit på nattmarknad, kollat solsidan och planerat lite inför morgondagen! Jennie ligger brevid mig i sängen nu och sover igen haha! :D Dags att sova för mig också! Natti =)

Denna är tillägnad Emelie Olsson, som längtat efter festpix, herregud... ;)

Bra med fläktrum, kan man använda som hårfön!

18 mars, PhiPhi

Hej festliga fredag!

Idag har vi i princip inte gjort ett skit ;) Ätit frukost, smörjt in oss med solkräm, solat på två olika stränder & blivit besvikna över våra ”nytvättade” kläder. Lunch & fruktshake har vi hunnit med oxå förstås. Eva har konstaterat att PhiPhi inte alls är likadant som det var 2008 och jag själv är inte alls så imponerad faktiskt. Visst, de är mycket folk & skön feststämning på kvällarna men då gillade vi båda Koh Tao väldigt mycket mer så nu ser vi fram emot Koh Lipe istället :D

Igår nämnde jag att jag inte hade sett en enda karlskoging på resan & vipps så träffade vi en hel bunt på kvällen, de va trevligt! När vi var på väg till strand nr1 idag stötte vi på Stina, Maria & Sofia som var ute på rumsletande. Det var kul att se lite fler kända ansikten och dom såg faktiskt lika svettiga ut som vi gjorde igår när vi pulsade runt med väskorna i värmen ;) Nu ska vi käka lite mat & så blir det nog all in på fest ikväll, det ska bli intressant! Önska oss lycka till & så hörs vi imorgon!

TREVLIG HELG! :)

17 mars, Phi Phi

Tjeeenare mannen!

Imorse blev det 7eleven frukost på vårat guest house, "Boss & Benz House". Personalen där var HUR trevliga som helst, bjöd oss på kaffi & banan till frukosten och var bara allmänt glada & söta. Bra start på dagen tyckte vi och satte oss i taxin mot piren för färd till PhiPhi. Det där med sjukt bra benutrymme verkar hålla i sig på våran resa eftersom vi på båten satte oss på däck och fick en kalasplats, där vi satt i ca 2 timmar - soft! Sen vandrade vi svettiga igenom PhiPhi island och hamnade tillslut på Harmony House som vi blivit tipsade om. Billigt, rent & helt okej! Vi gav oss ut på jakt efter lunch följt av några strandtimmar.

Efter det kom Eva på den fantastiska idén att vi skulle gå upp till Viewpointen innan dusch, middag & massage. Jaaa va mysigt tänkte jag och vi började vandra - UPPFÖR! Det var ingen lätt stigning direkt, utan vi tyckte det var jobbigare än att bestiga kebnekaise...puh! Återigen rann svetten men vi tog oss igenom alla 3 viewpoints med bra många skratt. Trodde vi skulle bli kidnappade av tarzan, anfallna av Joe jättegorillan & ormen Kaa, men som ni ser klarade vi oss med livet i behåll ;) Efter det var vi lätt värda en massage, men vilken massage det blev... var rena stretchpasset - inte likt någon thaimassage vi någonsin fått. Imorgon byter vi ställe...

'

16 mars, mot Krabi

Förvirrade tjejer!

Denna morgon blev tidig uppgång som alla andra dagar på Koh Tao! Denna gång var det inte för att jag skulle ut och dyka utan denna gång för att vi skulle fara vidare! Vi käkade en go frulle, bästa gröten hittills fick jag och jennie drog en mixad frukt m yoghurt & musli, mööms! Efter det gick vi en promenad längs straden och sen uppe vid den mysiga gatan! 9.30 gick taxin mot piren där båten mot Chumpon gick 10.15.. Vi tänkte vara smarta denna gång och bara ta båten över för att sen fixa taxi själva.. inte så lyckat- fanns inte en enda taxi när vi kom fram. Vi frågade hur vi kunde ta oss till Krabi- vi fick till svar- går bara att ta sig till Bangkok eller Hua Hin. Tjena tänkte vi, vi visste att man på nått sätt kunde ta sig till Krabi eftersom det fanns arragerande turer den vägen. De sa att vi var tvugna att åka till Surathani först. Vips så dök det upp en taxi och den tog vi till Chumpon city och där fanns det EN minivan som gick till Krabi kl 13. 13.30 kom vi dit och där satt det ett gäng och väntade på oss, denna gång hade vi allt tur =) När vi kom till Krabi så bokade vi biljett till Phi Phi och ett rum för denna natt!

På eftermiddagen/kvällen har vi varit runt och kikat läget. Strosade runt på en lite marknad, och efter ca 90 minuters mat-letande fann vi även en restaurang! Hittade också kulglass som vi har letat efter ett tag, det var grejt!

Jag har precis tagit mig en efterlängtat dusch som tog ca 40 min eftersom strålen inte var i starkaste skick! Nu ligger vi i sängen och har precis skypat med pappa, han visade oss valparna i camen, små råttor ! :D

Imorgon går båten mot Phi Phi! Krambanan

Kvällen när vi åt med Silje & Tiril :)

Så mysigt!

15 mars, Koh Tao

Sista dagen på Koh Tao!

Denna dag startade ca 06.50, "pigga och alerta" ... Tog en frulle på 7eleven -ham&cheesetoast och yoghurt, mums! Sen var det dags för mina två sista dyk innan jag blev färdig med Advanced kursen! Trogen som hon är så följde Jensan med på båten och solade lite medans jag dök! Det var bara jag och en till kille (Rickard) från alla 10 som gjorde den andra kursen så idag skulle vi dyka helt själva.. Första dyket ledde jag, simmade runt ett stort korallrev, sen över till ett annat, vi såg verkligen hur många coola firrar som helst, sen såg jag den största rockan jag sett,coolt! :D Andra dyket ledde Rickard och det kändes inte lika bra.. var INGEN bra sikt, och jätte strömt så var lite rädd, kändes inte som att han visste vart linan var osv.. men vi kom upp och vi klarade det, tjohej =) Måste bara tillägga att nattdyket var helt otroligt, så fränt!

När vi kom tillbaks så käkade vi lunch, låg på stranden en sväng innan vi tog oss en varsin shake och pannkaka! Sen hängde vi på stranden i solnedgången, så mysigt! Nu på kvällen har vi fixad med utcheckning tills imorgon och nu ska vi kolla vart vi ska härnäst, vi vet iallafall att vi INTE vill åka med Songsermbåten (tar lång tid och är super läskigt- livsfarlig)

Nej dags för oss att kolla upp vart vi ska ta vägen! Godkväll från oss :)

ananas paus innan dyk två!

Vi älskar Koh Tao, detta måste alla som åker till thai besöka tkr vi!

14 mars, Koh Tao

Godkväll! :)

Nu sitter jag på den enda restaurangen i närheten av vårt hotell som har gratis wifi, så tog en kaffe medan jag tittar på solnedgången! Har varit en riktigt fin dag, men aj så varmt det blir! Efter frukosten stack Eva iväg för början på advanced-kursen. Jag och de norska tjejerna la oss på stranden där vi sedan har varit hela dagen, med ett avbrott för lunch. Vid halv 5 - tiden gick jag upp för en dusch precis lagom till att Eva kom tillbaks så vi kunde ta en pannkaka ihop, äpple-kanel & banan - kanel - nutella fick det bli, så sjukt goda! :) Nu är hon iväg igen och ska göra sitt nattdyk så när hon kommer tillbaks har vi middagsdejt med våra norska grannar ikväll :) Ska bli riktigt kossligt ;)

Ha de nu fint med er, o tänk på oss ibland ;) KRAM!

13 mars, Koh Tao

Halloj!

Dagen idag har bara bestått av dykning, solning och bad i princip. Eva blev färdig idag & de va riktigt glada allihop som hade gjort det - kul! :) Hon bestämde sig för att fortsätta på advanced också i 2 dagar nu så vi blir kvar här, mysigt faktiskt..jag gillar den här ön. Sen är väl tanken att vi ska försöka ta oss över till phiphi, similan och Koh Lipe, så får vi se var vi hamnar mer :D

När vi pressat klart på stranden gick vi upp och duschade sen var det dags för avslutningsmiddag med dykgruppen. Kollade på en film från dyken idag då det var en kille med och filmade över & under ytan, vart riktigt bra tyckte jag iaf :) Gick och åt på ett mysigt och ganska nytt ställe och klockan drog iväg så efter lite barhäng gick vi till sängs!

Vi hörs! ;)

12 mars, Koh Tao

SOL! :)

Imorse vaknade jag, som tur var, av mig själv vid 6-tiden. Kollade för säkerhets skull att jag hade ställt klockan åt Eva..ja de hade jag ju, men på svensk tid! Har inte ställt om telefonen så istället för 00.40 stog den på 6.40, det rättade jag till innan jag somnade om för det skulle inte blivit kul annars ;) Eva var kanontrött men spänd så vi gick och köpte toast & yoghurt på 7eleven innan vi begav oss mot båten. Där har Eva hela förmiddagen fått hålla på med dykning medan jag låg på båten och fick umgås med solen – skööönt!

När dykningen var klar lunchade vi med tjejerna från gruppen, jättetrevliga allihop tycker jag! Sen skulle dom iväg och ha mer teori så jag kilade ner med boken till stranden i några timmar till, har fått mycket solsken på kroppen idag! :D Imorgon är det sista dagen på utbildningen så jag tror jag följer med på båtturen igen, kanske hoppar i med snorkeln, trots att de ska va ”kasst” mot att dyka, men hellre lite plask i vattnet än inget! :D Nu har vi varit och gått runt på den långa fina gågatan som ligger mellan massa restauranger, hotell och bara ca 10 m från stranden. De är verkligen skönt att bara strosa runt, fast vi blir såklart sugna på allt som säljs vid vägen så en majskolv (som Eva varit sugen på i 1 v) och ett kycklingspett unnade vi oss! Letade efter en fruktmarknad men de var inte så värst, tänkte kolla på en till som ska vara lite bättre imorgon. Har precis beställt in kvällens middag så ska väl ägna oss åt det nu, ni kan ägna er åt Evas dykberättelse här nere!

Mitt första dyk gjordes vid White rock, 12 meter, 40min, 5 meter sikt.Jag var så nervös av att hoppa från båten och att ligga och flyta på ytan. Har alltid haft panik för det. Vi fick hålla oss i ett rep på vägen ner. Första andetaget och ca 10 minuter under ytan var så läskigt. Man visste liksom inte vart man var, kändes som att det gick jätte tungt att andas. Fick tryckutjämna hela tiden också för det gjorde lite ont öronen. Min par-kompis försvann efter ca 15 min så jag dök vidare eftersom ledarna visade vart vi skulle dyka. Det visade sig att hon hade tappat bort oss så hon hade varit kvar vid repet under hela 40 min. Tjejen var ledsen och det förstår jag, vet inte vad jag skulle göra om jag tappade bort alla under vattnet. Men hon hade inte haft tillräckligt med vikter för att komma ner. Jag flöt också upp hela tiden i början men då la instruktören i en vikt i min väst. Efter ett tag kändes det helt normalt att andas under vattnet och det var skit skoj=) Jag trodde vi skulle åka tillbaks till land men det visade sig att vi var på väg till en annan plats där vi skulle göra dyk två. Det hette Twin Peaks, där var vi också nere på 12 meter i 40 min, där var dock sikten mycket bättre (15 m). Denna gång var fyra i gruppen och det var verkligen skit coolt, ville aldrig åka upp!! Vi såg bl.a. clownfish och blue spotted stingray, häftigt =) Var väldigt nervös för slutprovet förut.. tyckte det var ganska svårt att förstå Recreational Dive Planner men det ger sig nog efter ett tag. Fick 48/50 rätt, tjohej! Imorgon ska vi träffas 7.30 och då ska vi göra två dyk ner till 18 meter. Spännande, är redan sugen på att forstätta att göra Advanced open water diver men får se imorgon och om Jennie orkar stå ut två dagar extra ;)

Hoppas ni har de bra & njuter av våren hemma, Kraaaam!

11 mars

Hej igeen! :)

Nu har dagen flytit på men jäklar vilket tråkigt väder det har varit... När Eva hade sin lektion efter frukost gick jag ner till stranden i ca 2 timmar varav en var med strålande solsken och den andra molnig, klarade mig från regn ändå och det var skönt. :) När vi möttes upp igen var vi lite småhungriga så gick och käka lunch innan det var dags för hennes grupp att fixa dykutrustning. Jag hakade glatt på och tittade när det böts simfötter & våtdräkter innan det var dags för poolträning. Där satt jag sedan och läste i "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann" varvat med deras undervisning fram till ca 17.30. Det va blandat moln & regnskurar hela tiden men de är ju ändå ganska behagligt ute...

Nu på kvällen har vi käkat pasta bolognese & godis samtidigt som vi har kollat på Tsunaminyheterna :p usch... vi klarar oss förmodligen men hör ni annat får ni höra av er!!
Dags att sticka i säng för en tidig morgon, ska vara på båten 7.30 pigga och glada :D
Hörs imorgoon! :D

Lite skillnad mot rummet inatt ;)

10-11 mars, Koh Tao

Hej Hopp! :)

Igår åkte vi som sagt hit till Koh Tao - fyfan vilket mysigt ställe! :) Eva ska ta dykcert så efter en läskig båttur hit till ön traska vi runt och leta efter ett bra ställe. En tant som haffade oss på båten tog med oss till hennes ställe först, men nej ush, de gillade vi inte! Tog en lunch där vi mötte en svensk familj som tipsade oss om Ban's, vilket många andra oxå har gjort så vi fick skjuts upp på moppen för att kika läget. Efter några om och men kunde Eva iaf bestämma sig för att hon ville ta här. 9800 baht kostar det och då ingår rum 4 nätter - lilla jag får haka på gratis & följa med på båten när dom ska ut, så ja kan ligga och snorkla & lapa sol :) Natten till idag hade dom dock inga vanliga rum med fläkt kvar så för 500 baht, ca 125 svenska, fick vi bo i ett "Deluxe" rum en natt, jag betalade det eftersom ja ändå får va med gratis :)

Nu har vi precis ätit en god frukost med massa frukt. Eva håller på med sin läxa som hon fick från sin första lektion igår så då internettar jag ist :) Sov så jäkla bra inatt i dom sköna, rena sängarna och de va så skönt att duscha i en riktigt fräsch dusch :D

Nu ska Eva iväg på dagens dyklektioner så jag får hänga för mig själv, om ja inte hittar nån att umgås med :) Ha det fint där hemma!

KRAM

Sista morgonpromenaden på Koh Phangang - haad yao

Mitt mellanmål - SÅ jävla gott!

9 mars, Koh Phangang

Godafton!

Morgonen startade vi i vanlig ordning med frukost följt av en promenad till Leela Beach - mysig liten strand. Sen ragga vi taxi och tog vårat pick och pack för färd norrut! Vägarna = berg&dalbana, ett under att våra ryggor lyckades vara kvar på taket. Taxin tog oss till Haad Yao där vi har spenderat våran dag nu. Vi hittade en bunga som ligger nära stranden & havet. En regnskur kom och vi gick för att ta en lunch - mums!

Kroppen fick sig en dos sol efter lunch och att somna på madrass i vattnet är lika med röd hud, aj! Stranden här är den finaste hittills och är ca 1km lång med lagom mkt folk, bungalows och restauranger. Bungen vi hade på Koh Samui var nog ändå den mysigaste än så länge, men det har ju bara gått en vecka ;D

Fotboll på stranden, springtur, styrka & stretch som avslutades med lite fotolek är vad vi sysslat med ikväll innan vi gick för kvällsmat på en mysig restaurang lite längre upp i berget. En glass till efterätt och vi bestämde oss för att nu är vi nöjda här & har köpt oss en biljett till Koh Tao. Vi far & flänger men de känns bara kul, vi har fått sett mycket här på bara en vecka vilket känns bra för oss. Nu ska vi lyssna på musik och slänga upp bilder åt er här. Eva hälsar hem till sin familj & lilla doggie som nyss fått massa söta valpar hon sett via mms - lite hemlängtan... eller nääääj, såg att det snöade idag, fy17!

Godkväll från oss på Haad Yao beach!

8 mars, Koh Phangang

Goddagens folket! Klockan ringde 7.15 i våran mysiga lilla bunga, steg upp och käkade frulle- samma som igår, mums! Vi packade det sista och sa hejdå till den trevliga personalen som var på New Hut. En man sa att det skulle börja regna, åh nej tänkte vi som inge regnskydd har till våra ryggor..  Vi fick oss en varsin sopsäck som vi klippte lite i, blev bra =) Kl 9 kom våran taxi som tog oss till Big Budda Pier, där satt vi en timme och väntade på båten som tog oss till Koh Phangang. Vi hamnade på piren som låg precis där vi hade tänkt att börja våran lilla vistelse på ön, perfekt det=) Vi gick och letade efter rum.. Tog oss ett för hela 37 kronor natten, helt okej  =) Gick till Haad rin nok (sunrise beach, fullmoon beachen) där vi inte blev så jätte impade.. la oss där en sväng innan vi duschade osv. Tog oss en jäkla god coffeeshake!! Sen har vi bara gått runt här och kollat området, ganska litet och mysigt :)

våran mysiga lilla bunga på Koh samui

Frulle, gött gött gött

7 mars, Koh Samui

Varmt!

Hej på er! :)
Morgonen startade 04.00 då Eva krångla sig under myggnätet för att gå och kissa, ja trodde de va en inbrottstjuv! Klockan 07.00 va de min tur att krypa under hindret för samma ärende. Vi somnade om till 8.30 då de va dags att snöra på sig joggingskorna för en tur längs stranden - för fröken Eriksson. Söderquist tog sig en lugn liten promenad för att möta henne på vägen tillbaks. Sen var det dags för en riktigt god frukost - Gröt m. banan (Som hon längtat Eva) och pannkaka m. färsk frukt och yougurt + ägg & kaffe - NamNam! Mätta och belåtna gick vi och hämtade våran tvätt, fräscht!

Solfaktor smörjdes på och vi la oss och pressa tills vi var dränkta i svett - tur att vi har kalldusch vid våra bungalows så vi kunde sticka dit var 10e min, havet var för varmt :) Sen blev de lunch med söta tanter och en söt liten pojke. På eftermiddagen strosade vi runt på gatan, kollade thaiboxning, smakade thaichoklad (usch, tacka vet jag marabou) och köpte biljett till Koh Phangang dit vi sticker imorgon bitti.

Kvällen har bestått av mys vid bungalown, skratt åt våran ryska granne & så mat igen ;) Nu ligger vi på en filt på stranden och "lånar" internet av någon restaurang ;D Trots hög solfaktor är Evas vinterhy numera bränd - ooont! Tycker så synd om henne som kommer ha ont imorgon med ryggsäcksbärande :( Nej nu ska vi se om någon filur är inne på skype - vi hörs från Koh Phangang!

Sol & Svettiga kramar från oss i paradiset!

5-6 mars, mot Koh samui

Vi gick upp ganska tidigt och åt frukost med Peter och Åsa och sedan drog vill till stranden i kanske två timmar innan vi var tvugna att duscha och gå mot hamnen för att ta båten tillbaks till Ban phe. Våran resa mot Koh samui började som den skulle i en minibuss mot bangkok. Men efter kanske en timme stannade minibussen mitt ute i ingenstans och sa att vi skulle stiga på en buss, visst tänkte vi och gjorde det. Den åkte vi i och den var proppad med folk. Vi skulle komma fram till Khao san road kl 18.. vi kom till någon annan gata 18.50. Så vi hade inga större förhoppningar att komma med nattbussen.. Men det gjorde tillslut som tur var!  Den tog ca 10 timmar (ett stopp efter 4 h) kissblåsan var på väg att sprängas.. När vi kom till Surat thani satt vi där i ca två timmar och väntade på båten som skulle ta oss till koh samui... nehe.. då skulle vi åka ännu en buss en timme till någon annan hamn. Så där väntade vi 30 min innan vi gick på båten. Vi var lovade att komma fram ca 9.00 6 mars, vi kom fram ca 12.. Jaja nu är vi framme och vi har fått oss en bungalow mitt på straden som vi ska bo vid i två nätter iallafall, rätt så mysig=) En regnskur kom det nyss också men nu har det slutat så vi har precis fikat på lite färsk frukt & shake - mums. Dags för oss att duscha, lämna in tvätt och leta matställe för kvällen! :) Hoppas ni haft en bra helg!

4 mars, kvällen.

Nu sitter vi här, igen, i vår lilla rum efter att ha varit ute och ätit, varit på stranden och suttit och kollat på roligt folk, sett fireshow, nått band osv.. Vi umgicks med Åsa och Peter som vi träffade första dagen, ett trevligt par från Stockholm som har varit ute och rest sen september! Imorgon ska vi upp 07.30 för att äta frukost och sedan dra ner till stranden någon timme innan vi måste checka ut från rummet och vara vid hamnen senast 11.50 för att börja våran resa mot Koh samui. Vi bjuder på lite bilder från kvällen!
Tack och bock för oss=)

Vi skulle gå in på en bar, men man fick inte gå in utan tröja, så Peter fick låna Jennies - perfekt storlek, hahah!

vi satt och underhöll oss med att titta på en rolig (förmodligen) bög.. vi vet inte hur vi lägger upp filmer så kolla här om ni är intresserade:

4 mars, Koh Samet

Första regndagen ;)

Två soltaggade tjejer vaknade kl 7 av SPÖREGN & sjuk åska utanför fönstret. Jahopp, var bara att somna om tänkte vi och vaknade halv 12 ;D Efter det har det inte regnat nåt mer men de är faktiskt lite grått & trist... Vi var så nära på att sticka härifrån men våra svenska grannar övertalade oss att stanna en sista natt :) Så vi gick & käkade en suuuupergod frukost innan vi började planera för morgondagens tripp till Koh Samui!

Till väldigt sen lunch käkade vi en varsin soppa och jag (Jennie) som är så smart råkade naturligtvis få den starka soppan, men tyckte ändå det var gott. En varsin fruktshake fick slinka ner och sen knallade vi iväg till hamnen och köpte biljetter till imorgon.

250 kr per/pers för - Båt till Banphe, Minivan Banphe-Bangkok (Khao San Road), VIPbuss bangkok-surat thani, färja surat thani-koh samui. De tyckte vi nog inte var så illa pinkat ändå :)

Om en timme ska vi gå ner och äta middag me våra grannar så vi återkommer senare ikväll - ni behöver inte oroa er ;)

REGN&RUSK KRAM

Färsk frukt, youghurt och musli!

ÄGG & KAFFI

Vi äter Söppa på fredagar istället för torsdagar!

Kiwi/Citron & Jorgubb shake!

Ett stycke däckad Söderkorv!

3 mars, Koh Samet

Första soldagen!

Klockan ringde på 7.30 men vi snoozade vidare till strax efter åtta. Ut från vårt lilla pippirum och ut på gatan och in på ett mysigt kafe där vi åt en go frulle! Vi hade bestämt oss för att leta nytt boende och vi leta runt lite. De vi hittade som var billigare var INTE okej.. båda rummen äges av två snuskiga gubbar så vi drog därifrån och vi insåg att vi bodde rätt bra ändå så vi har betalat för två nätter till innan vi ska dra vidare till Koh samui!

rummet
pippihuset

frulle

Efter god frukost och rum sökande begav vi oss mot stranden, vi var där ca två timmar eftersom vi inte vill bränna oss nu i början =)

mot stranden!

coffeeshake, möms

dopp i det blå

Efter stranden käkade vi mat och drog ut på en egen liten sightseeing runt ön, vi drack fruktshake, kastade pil och gungade gunga

möms

pilkastning

Nu på kvällen kilade vi ner till stranden och njöt av stämningen där. Restaurangerna hade flyttat ner sina serveringar längre ner på stranden så de va massa stora filtar med thaikuddar & små bord att sitta vid. Där avnjöt vi riktigt goda glassar!

Återkommer inom kort ;) P.S. vi har gratis internet på rummet vilket leder till snabba uppdateringar ;) D.S.

GOKVÄLL!

Onsdag 2/3

Framme!

Flygresan gick alldeles ypperligt bra, vi hade sjukt bra benytrymme! Vi blev väckta båda gångerna vi skulle få mat, så sovit har vi allt kunnat göra, vi konstaterade att våra platser gick att jämföras med första klassens platser!  När vi var på väg ner och skulle landa i Bangkok så bestämmde vi lite hastigt att vi nog inte vill vara i Bangkok några dagar utan att vi hellre vill dra till någon mysig ö på en gång. Mina fötter mår inte så jätte bra heller så att halta runt i storstan fick uteslutas. Vi kom fram till att vi ska besöka Koh Samet först så vi tog en taxi till Banphe. Där i från tog vi en färja över till Koh samet som tog ca 30 min. På båten träffade vi på tre svenskar som gav oss lite tips om vart vi skulle ta vägen.. Vi fick även tips om en läkare vi skulle gå till med mina stackars tår... så de gjorde vi och där fick jag några sterilanålar som jag nu har tömt blåsorna på stortårna med. Efter det satt vi oss på ett ställe och käkade, Jennie tog kyckling med cashewnötter och jag tog kyckling med sötsursås, så tog vi oss en banan och ananas shake, mmmm göttt!!

Nu sitter vi i vår lilla mystiska rum. Jag har tagit en dusch och duschen är i princip över toaletten. Så hela badrummet är blött men vi får stå ut, imorgonbitti ska vi stiga upp ca 7.30 och käka frulle och sedan ska vi på hotelljakt, vi är ute efter en mysig bungalow på stranden!

Nu kom det precis upp på skype att Jonna loggade in så vi försökte ringa men ingen Jonna ville svara idag!
Skeppohoj puss och kram

på väg mot arlanda
bra platser!
behagligt!
uppfällbara tvskärmar med massa filmer, musik och spel!

vi fick en necessär med massa bra saker
bäst att jämna ut så det ej blir baktungt

på färjan över till koh samet

söt litten valp

trappan till vårat rum!

blåsor och svullna f´ötter

restaurang!
kyckling & sötsursås, mums

1/3 - 13/5 - Solsken here we come!

Hej på er! :)

Nu är det ca 2 timmar kvar innan Eva kommer & hämtar mig så vi kan börja åka mot Arlanda med snälla mamma som kör oss! Eva har efter många om och men äntligen packat vilket känns tryggt! ;) Bokade min biljett till Rickard oxå så när Eva åker hem igen sätter jag mig på ett plan till London för att hälsa på honom, har alltid velat åka dit. Nu pirrar det i magen av resfeber och man är sådär nervös för allt, men fan va kul de ska bli!

Igår åkte jag runt och vinka hejdå till många fina vänner & släktingar. När jag kom till min kära Maria brast det dock, sen höll jag på tjuta sisådär 1 & 1/2 timme efteråt. Tur att det är så lätt att ha kontakt med folk nuförtiden via datorn, eller va säger du pappa? Perfekt va? ;)

Hoppas nu att alla ni här hemma får en grymt bra vår & så får ni som vill gå in här och titta till oss ibland. Vi kommer sakna er! <3 Eva hälsar och så hörs vi säkert från Thai!